„PARTICIPATIVE CULTURE” – THE
WAY TO BE A EUROPEAN ACTIVE CITIZEN
(ACTCITY)
ERASMUS+
(PARTENERIAT STRATEGIC ÎNTRE ȘCOLI - K2)
2015
– 2017
Denumirea
activității: Un mar vs o tigara
Profesor:
Diaconescu Cristina. Ursachescu
Eugenia
Data/
locul desfășurării: Liceul
„Voievodul Mircea”
Participanți:
elevii cls a X-a A, a X-a C, a XI-a
B
Descrierea
activității (narativă): Activitatea “Un mar vs o tigara” a pornit in
urma unei discutii cu elevii unei clase, clasa a X-a C care a participat
efectiv la punerea “in scena” a acestei activitati, privind fumatul de la varste fragede. In urma discutiile “pro” si “contra”
fumatului, a prezentarii unor filmulete cu dezastrele pe care le produce
fiecare fum de tigara asupra organismului, punand accent pe dezastrul produs
asupra unui organism tanar, in plina crestere si dezvoltare. Am vrut ca aceasta activitate sa fie un
semnal de alarma asupra acestui flagel in randul elevilor, a copiilor care se
apuca de fumat la varste foarte fragede. Activitatea a avut scop informativ si
de constientizare cu privire la riscurile la care se supun fumatorii.
Statisticile spun ca jumatate dintre fumatori incep sa fumeze pana la varsta de
14 ani, 90% incep pana la implinirea varstei de 19 ani si ce este cel mai
ingrijorator este faptul ca 90% sunt copii si adolescenti. Am vrut ca
activitatea sa puna in evidenta faptul ca tigarile sunt de fapt niste droguri,
care provoaca dependent de la primul fum tras. In urma
discutiile preliminare acestei activitati, am inteles ca elevii nu inteleg sau
subestimeaza dependent produsa de
nicotina. Am pus accentul pe fumatul pasiv, astfel incat sa le atrag atentia
elevilor nefumatori, ca atunci cand stau in pauza langa niste colegi fumatori,
fumeaza in acelasi ritm cu acestia, fiind obligati sa inghita “fumurile” lor.
Impactul
– Aceasta activitate a demonstrat marea capacitate a elevilor de a se
implica in realizarea unui proiect, de a se mobiliza in buna desfasurare a lui.
Elevii care in prima faza au fost un pic mai reticenti, pe parcurs si-au dat
drumul bucuriei si incantarii de a se implica intr-o activitate
extracurriculara, demonstrandu-si lor, in primul rand, ca sunt capabil sa faca
un lucru bun, de la inceput la sfarsit. Activitatea a fost un prilej deosebit
pentru elevii implicati sa-si recastige increderea in sine, pentru unii, pentru
altii sa isi consolideze increderea in propriile forte. Mesajul actiunii i-a
facut sa constientizeze ca nu trebuie sa se supuna efectului de turma si sa
fumeze doar a nu face nota discondanta cu ceilalti, ca pot alege, astfel incat,
daca nu este fumator activ sa nu fie fumator pasiv, ca pot face alegeri
asumate, inteligente pentru viata lor, pe termen scurt, dar mai ales pe termen
lung astfel incat sa nu fie obligati sa suporte consecintele faptelor lor.
Actiunea desfasurata a declansat, pentru fiecare in parte, o serie de
raspunsuri neasteptate la intrebarea : « Eu de ce
fumez ? », astfel incat sa isi dea seama daca hotararea de a fuma a
fost una personala sau indusa de context. Sunt convinsa ca mesajul transmis de
aceasta activitate a ajuns acolo unde trebuie, in mintea si sufletul elevilor
nostri, pentru ca intrebarile ulterioare, la ora sau chiar pe coridorul
liceului, mi-au demonstrat acest lucru. Daca aceasta actiune a produs chiar
pentru un singur elev o schimbare cat de mica, in ceea ce priveste acest
flagel, pot spune ca si-a atins obiectivul, ceea ce va produce in timp, o
reactie in lant.
Elevii au fost extrem de incantati de aceasta activitate, au venit in
intampinarea acestei dorinte de a realiza acest proiect, cu idei care mai de
care mai nastrusnice, idei care credeau ei ca ar avea un efect puternic asupra
celorlati. Interesant a fost faptul ca cei mai multi dintre elevii implicati cu tot sufletul in aceasta
activitate erau fumatori, unii chiar de ani buni in aceasta
« bransa » . S-au mobilizat in procurarea de mere, fiecare
dintre elevii implicati aducand cel
putin un mar. Dupa un brain-storming, am pus la punct detaliile
logistice ; afisul prin care am adus la cunostinta elevilor din liceu
despre intentia noastra, etichetele pe care le-am legat cu o fundita rosie pe
fiecare mar impachetat individual intr-o folie alimentara, precum si ecusonul
purtat de fiecare dintre elevii care au participat la activitate. Impachetarea
merelor s-a realizat cu doua zile inainte, au fost depozitate si pregatite
pentru ziua de desfasurare a actiunii. Trebuie retinut ca elevii care s-au
ocupat de pregatirea merelor au fost elevi fumatori, care si-au propus sa
incerce sa schimbe tigarile din pauze cu un fruct sau orice altceva de mancare.
In ziua activitatii elevii participanti au venit de la prima, desi ora de
incepere era 9.00. Nerabdarea, elanul, bucuria, incantarea au fost cuvintele
zilei si au fost surprinse pe fetele copiilor , fie voluntarii actiunii, fie
beneficiarii. Numai in momentul in care tigarile primite au fost arse pe
terenul de sport, sentimentele au contradictorii, ce se pot vedea si auzi din
filmuletul realizat.
Imaginile
vorbesc