„PARTICIPATIVE CULTURE” –
THE WAY TO BE A EUROPEAN ACTIVE
CITIZEN
(ACTCITY)
ERASMUS+
(PARTENERIAT STRATEGIC ÎNTRE ŞCOLI - K2)
2015-2017
Tema: Libertatea de exprimare
Profesor: Ionescu Daniela, Oprea
Diana
Clasa: a IX-a I, a X-a F, a XI-a D, a XI-a E
Obiective:
- analiza şi interpretarea unui mesaj transmis
printr-un desen
-
definirea unor
concepte/termeni cheie: cetăţean, exprimare, libertate
-
încurajarea exprimării
libere a opiniei personale
-
dezvoltarea unei
atitudini active în societate
Materiale
didactice folosite: markere, coli A3, postit-uri.
Momentele
lecţiei: captarea atenţiei s-a realizat prin
analiza şi interpretarea unei imagini sugestive – un Creion, drept cea mai
puternică armă de luptă împotriva îngrădirii libertăţii de exprimare. Elevii
şi-au exprimat opiniile şi au discutat despre mesajul transmis prin acest
desen. Această discuţie a permis trecerea la următorul moment al lecţiei,
anunţarea temei activităţii de astăzi: LIBERTATEA DE EXPRIMARE
Elevii au primit şi alte
desen/caricaturi spre a fi interpretate; toate imaginile au permis analiza unui
caz special – atentatele de la Paris din ianuarie, 2015, de la Charlie Hebdo, declanşând o dezbatere pe
tema activităţii: ce înseamnă libertate de exprimare, până unde poate merge ea,
care sunt orizonturile, dar şi limitele ei! Cum interpretaţi afirmaţia: Suntem
cu toţii Charlie!
Pentru obţinerea performanţei, elevii au fost
solicitaţi să caute pe Internet Convenţia Drepturilor Omului, articolul 10,
să identifice termenii cheie din acest articol – cetăţean, exprimare, opinie – şi să-şi exprime opinia despre
conţinutul şi mesajul acestui articol!
Asigurarea feed-back-ului
s-a realizat prin interpretarea unei imagini şi exprimarea punctului de vedere,
plecând de la tema discutată în cadrul activităţii: LIBERTATEA DE EXPRIMARE
Produse finale
realizate de elevi: - posterele realizate de elevi,
care au sintetizat, prin text scris şi imagini/desene, tema analizată în cadrul
activităţii. În realizarea posterelor, elevii au lucrat în grupe.
Evaluare:
postit-uri pe care elevii au desenat sau au scris un cuvânt care să exprime
starea lor de spirit la sfîrşitul activităţii.
Moment de reflexie (concluziile profesorului): activitate
a oferit un bun prilej pentru elevi de a se informa despre drepturile şi
libertăţile omului şi de a-şi exprima opinia despre o temă anume, atât
printr-un text scris, cât şi printr-un desen!
Imagini: