„PARTICIPATIVE CULTURE” – THE WAY TO BE A EUROPEAN ACTIVE CITIZEN
(ACTCITY)
ERASMUS+
(PARTENERIAT
STRATEGIC ÎNTRE ȘCOLI - KA2)
2015 – 2017
LECŢIE INTEGRATĂ ÎN CURRICULUM
PROIECT DIDACTIC
TEMA: Drepturile
copiilor pe înțelesul lor
DATA:
15
februarie 2017
DISCIPLINA:
Consiliere
și orientare
PROFESOR:
DUMITRACHE
Elena
CLASA: a X-a B OBIECTIVE:
-
cunoașterea drepturilor copiilor din Declarația Drepturilor Copilului
adoptată de Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite în anul
1959;
-
sensibilizarea copiilor vis-a-vis de problema respectării
drepturilor altor copii;
-
formarea abilităţilor de redare a Drepturilor Copilului prin
intermediul desenelor;
-
utilizarea resurselor educaționale școlare și extrașcolare
în scopul permanentizării cunoștințelor dobândite despre apărarea drepturilor
copiilor;
MATERIALE DIDACTICE FOLOSITE: prezentare
Power Point despre drepturile
copiilor,
planse și desene, calculatorul, chestionare;
MOMENTELE LECŢIEI:
Întreaga
omenire este răspunzătoare de asigurarea drepturilor omului, în general, şi ale
copilului, în special. Drepturile copilului reprezintă “ceva” care vi se cuvine
şi de care trebuie să vă bucuraţi.
Prima etapă a lectiei propriu-zise a fost vizionarea
materialului Drepturile copilului care prezintă o trecere în revistă a
pricipalelor drepturi ale copilului. Drepturile copilului trebuie cunoscute și
respectate de toată lumea. Părinții și familiile, profesorii, profesioniștii,
orice cetățean trebuie să știe de existența drepturilor copilului. Autoritățile
au obligația de a garanta și promova drepturile copilului. Drepturile copilului
sunt reglementate de Convenția cu privire la Drepturile Copilului.
Am recurs la această
modalitate deoarece mi s-a părut optimă pentru fixarea cunoștințelor despre
importanța cunoașterii drepturilor copiilor. Întotdeauna elevii sunt receptivi
la ceea ce are legatură cu audio- vizualul mai mult decât cu ceea ce înseamnă
lectura.
Etapa următoare a fost o discuție liberă pentru evaluarea
cunoștintelor și a informațiilor proaspăt achiziționate.
Pentru etapa următoare a lecțieie elevii au fost împărțiți
în mai multe grupe.Una dintre grupe a
avut de căutat informații legate de Drepturile și obligațiile părințior.
Aceste căutări s-au concretizat în realizarea unei prezentări Power Point. De
asemenea, elevii talentați la desen au realizat desene sugestive despre felul
cum văd ei drepturile copilului. O altă grupă a avut de realizat un glosar de
termeni.
La
sfârșitul lecției am evaluat realizările fiecărei grupe.
PRODUSE
FINALE REALIZATE DE ELEVI: prezentări Power point, desene, glosar de termeni
EVALUARE: Aplicarea unui chestionar din care
să reiasă că elevii și-au însușit
cunoștințele legate de drepturile copiilor.
MOMENT DE REFLECTIE (concluziile
profesorului):
Activitatea a avut un impact pozitiv asupra
elevilor. Din discuțiile purtate am observat că aceștia cunosc drepturile
copilului iterate de Convenția ONU asupra Drepturilor Copilului din 20
noiembrie 1989, dar și obligațiile. Climatul în care s-a desfășurat lecția a
fost unul relaxat, elevii sau simțit bine, au colaborat frumos în echipă, iar
discuțiile purtate au interesante și instructive.
IMAGINI
Anexa 1
„PARTICIPATIVE CULTURE” –
THE WAY TO BE A EUROPEAN ACTIVE CITIZEN
(ACTCITY)
ERASMUS+
(PARTENERIAT
STRATEGIC ÎNTRE ȘCOLI - KA2)
2015 – 2017 Chestionar
1. Ce înseamnă din punctul tău de
vedere să fii discriminat?
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
2. Crezi că ești respectat? Care este
interesul tău major?
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
3. Ce înseamnă pentru tine dreptul la
dezvoltare?
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
4.
Care este pentru tine diferența dintre drepturi și obligații?
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
Anexa 2
„PARTICIPATIVE CULTURE” – THE WAY TO BE A EUROPEAN ACTIVE CITIZEN
(ACTCITY)
ERASMUS+
(PARTENERIAT
STRATEGIC ÎNTRE ȘCOLI - KA2)
2015 – 2017
GLOSAR DE TERMENI
1.
Dreptul
la viață este cel mai natural drept al omului și este protejat prin
lege.Acest drept este unul esențial, înscris în Declarația Universală a
Drepurilor Omului și în Legea fundamentală a statului - Constituția.Pentru
asigurarea dreptului la viață, statului îi revin obligații precum: crearea unui
mediu ambiant sigur, a condițiilor de ocrotire a sănătății și de securitate a
vieții.
2.
Dreptul
la identitate Ai dreptul să primești un certificat de naştere care cuprinde
datele tale personale: numele şi prenumele, data şi locul naşterii, numele
părinţilor, cetăţenia, codul numeric personal. 3. Dreptul la sănătate Ai dreptul să
ți se asigure condiții pentru a te bucura de cea mai bună stare de sănătate
posibilă și de a benefica de servicii medicale și de recuperare.Starea de
sănătate se referă atât la sănătatea fizică, a corpului, cât și la cea psihică,
a minții. Sănătatea mintală e modul în care gândești, simți, acționezi și
înveți să te adaptezi la situațiile de viață.Sănătatea fizică și cea mintală
sau psihică sunt legate una de alta și sunt la fel de importante pe tot
parcursul vieții tale.
4. Asistență socială este un asamblu de
institutii, programe, masuri, activitati profesionalizate, servicii
specializate de protejare a persoanelor,
grupurilor, comunitatilor, cu probleme speciale, aflate temporar in
dificultate, care din cauza unor motive de natura economica, socio-culturala,
biologica sau psihologica nu au posibilitatea de a realiza prin mijloace si
eforturi proprii, un mod normal, decent de viata.
5. Libertate de exprimare în România
este garantată prin Constituție și presupune:
(1) Libertatea de
exprimare a gândurilor, a opiniilor sau a credințelor și libertatea creațiilor
de orice fel, prin viu grai, prin scris, prin imagini, prin sunete sau prin
alte mijloace de comunicare în public, sunt inviolabile.
(2) Cenzura de
orice fel este interzisă.
(3) Libertatea
presei implică și libertatea de a înființa publicații.
(4) Nici o
publicație nu poate fi suprimată.
6. Violență reprezintă
utilizarea forței și a constrângerii de către un individ, grup, clasă socială
în scopul impunerii voinței asupra altora.
7. Abuz asupra copiilor este reprezentat de orice formă de violență
fizică sau emoțională la care sunt supuși sau expuși copii.
8. Discriminare este o acțiune
care presupune un tratament diferit, nedrept față de persoane din cauza
apartenenței lor la un anumit grup social. Există mai multe forme de
comportamente discriminatorii, dar toate au comun faptul că implică o anumită
formă de excludere sau de respingere.
9. Exploatarea copilului
prin muncă se referă la angajarea copiilor pentru a realiza diferite
munci.
10.
Nivel de trai măsură în care
sunt satisfăcute necesitățile materiale și spirituale ale populației unei țări,
într-o anumită perioadă de timp.
Anexa 3
„PARTICIPATIVE CULTURE” –
THE WAY TO BE A EUROPEAN ACTIVE CITIZEN
(ACTCITY)
ERASMUS+
(PARTENERIAT STRATEGIC ÎNTRE ȘCOLI – KA2)
2015 – 2017
CHESTIONAR
DE EVALUARE A LECȚIEI
(aplicat
elevilor)
Drepturile copiilor pe înțelesul lor
Faceți aprecieri prin DA sau NU la următoarele
1. Lectia a
fost bine organizată. DA/ NU
2. Materialele
de învățare au fost adecvate în activitatea desfășurată. DA/ NU
3. Am avut
deplină libertate de a ne manifesta opiniile în activitățile desfășurate. DA/ NU
4. Am primit
prea multe informații. DA/ NU
5. Sugestiile
mele pentru viitoarele lecții sunt:
-
- -
6. La finalul acestei lectii starea mea
este
J K L