Sunday, March 5, 2017

„PARTICIPATIVE CULTURE” – THE WAY TO BE A EUROPEAN ACTIVE CITIZEN
 (ACTCITY)
ERASMUS+
(PARTENERIAT STRATEGIC ÎNTRE ȘCOLI - KA2)
2015  –  2017

LECŢIE INTEGRATĂ ÎN CURRICULUM

PROIECT DIDACTIC

TEMA: Drepturile copiilor pe înțelesul lor
            DATA: 15 februarie 2017
            DISCIPLINA: Consiliere și orientare
            PROFESOR: DUMITRACHE Elena
            CLASA: a X-a B       OBIECTIVE: 
-          cunoașterea drepturilor copiilor din Declarația Drepturilor Copilului adoptată de Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite în anul 1959;
-          sensibilizarea copiilor vis-a-vis de problema respectării drepturilor altor copii;
-          formarea abilităţilor de redare a Drepturilor Copilului prin intermediul desenelor;
-          utilizarea resurselor educaționale școlare și extrașcolare în scopul permanentizării cunoștințelor dobândite despre apărarea drepturilor copiilor;
MATERIALE DIDACTICE FOLOSITE: prezentare Power Point despre drepturile
copiilor, planse și desene, calculatorul, chestionare;
            MOMENTELE LECŢIEI:
Întreaga omenire este răspunzătoare de asigurarea drepturilor omului, în general, şi ale copilului, în special. Drepturile copilului reprezintă “ceva” care vi se cuvine şi de care trebuie să vă bucuraţi.
Prima etapă a lectiei propriu-zise a fost vizionarea materialului Drepturile copilului care prezintă o trecere în revistă a pricipalelor drepturi ale copilului. Drepturile copilului trebuie cunoscute și respectate de toată lumea. Părinții și familiile, profesorii, profesioniștii, orice cetățean trebuie să știe de existența drepturilor copilului. Autoritățile au obligația de a garanta și promova drepturile copilului. Drepturile copilului sunt reglementate de Convenția cu privire la Drepturile Copilului.
Am recurs la  această modalitate deoarece mi s-a părut optimă pentru fixarea cunoștințelor despre importanța cunoașterii drepturilor copiilor. Întotdeauna elevii sunt receptivi la ceea ce are legatură cu audio- vizualul mai mult decât cu ceea ce înseamnă lectura.
Etapa următoare a fost o discuție liberă pentru evaluarea cunoștintelor și a informațiilor proaspăt achiziționate.
Pentru etapa următoare a lecțieie elevii au fost împărțiți în mai multe grupe.Una dintre grupe  a avut de căutat informații legate de Drepturile și obligațiile părințior. Aceste căutări s-au concretizat în realizarea unei prezentări Power Point. De asemenea, elevii talentați la desen au realizat desene sugestive despre felul cum văd ei drepturile copilului. O altă grupă a avut de realizat un glosar de termeni.
La sfârșitul lecției am evaluat realizările fiecărei grupe.
PRODUSE FINALE REALIZATE DE ELEVI: prezentări Power point, desene, glosar de termeni
EVALUARE: Aplicarea unui chestionar din care să reiasă că elevii și-au însușit
cunoștințele  legate de drepturile copiilor.
            MOMENT DE REFLECTIE (concluziile profesorului):
 Activitatea a avut un impact pozitiv asupra elevilor. Din discuțiile purtate am observat că aceștia cunosc drepturile copilului iterate de Convenția ONU asupra Drepturilor Copilului din 20 noiembrie 1989, dar și obligațiile. Climatul în care s-a desfășurat lecția a fost unul relaxat, elevii sau simțit bine, au colaborat frumos în echipă, iar discuțiile purtate au interesante și instructive.

            IMAGINI 





Anexa 1


       

„PARTICIPATIVE CULTURE” – THE WAY TO BE A EUROPEAN ACTIVE CITIZEN
 (ACTCITY)
ERASMUS+
(PARTENERIAT STRATEGIC ÎNTRE ȘCOLI - KA2)
2015  –  2017 Chestionar

1.  Ce înseamnă din punctul tău de vedere să fii discriminat?
_______________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________
2.  Crezi că ești respectat? Care este interesul tău major?
_______________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________
3.  Ce înseamnă pentru tine dreptul la dezvoltare?

_______________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________

4. Care este pentru tine diferența dintre drepturi și obligații?
_______________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________

Anexa 2


       

„PARTICIPATIVE CULTURE” – THE WAY TO BE A EUROPEAN ACTIVE CITIZEN
 (ACTCITY)
ERASMUS+
(PARTENERIAT STRATEGIC ÎNTRE ȘCOLI - KA2)
2015  –  2017

GLOSAR DE TERMENI

1.                   Dreptul la viață este cel mai natural drept al omului și este protejat prin lege.Acest drept este unul esențial, înscris în Declarația Universală a Drepurilor Omului și în Legea fundamentală a statului - Constituția.Pentru asigurarea dreptului la viață, statului îi revin obligații precum: crearea unui mediu ambiant sigur, a condițiilor de ocrotire a sănătății și de securitate a vieții.
2.                   Dreptul la identitate Ai dreptul să primești un certificat de naştere care cuprinde datele tale personale: numele şi prenumele, data şi locul naşterii, numele părinţilor, cetăţenia, codul numeric personal. 3. Dreptul la sănătate  Ai dreptul să ți se asigure condiții pentru a te bucura de cea mai bună stare de sănătate posibilă și de a benefica de servicii medicale și de recuperare.Starea de sănătate se referă atât la sănătatea fizică, a corpului, cât și la cea psihică, a minții. Sănătatea mintală e modul în care gândești, simți, acționezi și înveți să te adaptezi la situațiile de viață.Sănătatea fizică și cea mintală sau psihică sunt legate una de alta și sunt la fel de importante pe tot parcursul vieții tale.
4.  Asistență socială este un asamblu de institutii, programe, masuri, activitati profesionalizate, servicii specializate de protejare a persoanelor, grupurilor, comunitatilor, cu probleme speciale, aflate temporar in dificultate, care din cauza unor motive de natura economica, socio-culturala, biologica sau psihologica nu au posibilitatea de a realiza prin mijloace si eforturi proprii, un mod normal, decent de viata.
5.  Libertate de exprimare în România este garantată prin Constituție și presupune:
(1)  Libertatea de exprimare a gândurilor, a opiniilor sau a credințelor și libertatea creațiilor de orice fel, prin viu grai, prin scris, prin imagini, prin sunete sau prin alte mijloace de comunicare în public, sunt inviolabile.
(2)  Cenzura de orice fel este interzisă.
(3)  Libertatea presei implică și libertatea de a înființa publicații.
(4)  Nici o publicație nu poate fi suprimată.

6.  Violență reprezintă utilizarea forței și a constrângerii de către un individ, grup, clasă socială în scopul impunerii voinței asupra altora.

7.  Abuz asupra copiilor  este reprezentat de orice formă de violență fizică sau emoțională la care sunt supuși sau expuși copii.

8.  Discriminare este o acțiune care presupune un tratament diferit, nedrept față de persoane din cauza apartenenței lor la un anumit grup social. Există mai multe forme de comportamente discriminatorii, dar toate au comun faptul că implică o anumită formă de excludere sau de respingere.

9.  Exploatarea copilului prin muncă se referă la angajarea copiilor pentru a realiza diferite munci.

10.               Nivel de trai măsură în care sunt satisfăcute necesitățile materiale și spirituale ale populației unei țări, într-o anumită perioadă de timp.

 

Anexa 3


                                                                                                                         

„PARTICIPATIVE CULTURE” – THE WAY TO BE A EUROPEAN ACTIVE CITIZEN
 (ACTCITY)
ERASMUS+
(PARTENERIAT STRATEGIC ÎNTRE ȘCOLI – KA2)
2015  –  2017
CHESTIONAR DE EVALUARE A LECȚIEI
(aplicat elevilor)
Drepturile copiilor pe înțelesul lor

Faceți aprecieri prin DA sau NU la următoarele 

1.  Lectia a fost bine organizată. DA/ NU
2.  Materialele de învățare au fost adecvate în activitatea desfășurată. DA/ NU
3.  Am avut deplină libertate de a ne manifesta opiniile în activitățile desfășurate. DA/ NU
4.  Am primit prea multe informații. DA/ NU
5.  Sugestiile mele pentru viitoarele lecții sunt:
-
- -
6. La finalul acestei lectii starea mea este
J                     K                        L