„PARTICIPATIVE CULTURE” –
THE WAY TO BE A EUROPEAN ACTIVE CITIZEN
(ACTCITY)
ERASMUS+
(PARTENERIAT STRATEGIC ÎNTRE ŞCOLI - K2)
2015-2017
Tema: Diversitate culturală în
romanul Maitreyi, de Mircea Eliade
Disciplina: limba şi literatura
română
Profesor: Oprea Diana
Clasa: a X-a F
Obiective:
-
caracterizarea personajului Maitreyi din romanul omonim, de Mircea Eliade;
- identificarea trăsăturilor europenilor
şi ale indienilor, aşa cum reies ele dintr-un text dat;
- prezentarea statutului social, psihologic
şi moral al personajelor Allan şi Maitreyi;
- exprimarea unei opinii cu privire la
diferenţele culturale şi de mentalitate dintre personajele Maitreyi şi Allan/indieni
şi europeni.
Materiale
didactice folosite: romanul Maitreyi, de Mircea Eliade
fişa de lucru
Momentele
lecţiei: captarea atenţiei s-a
realizat printr-un exerciţiu de spargere a gheţii, elevii având de
completat o serie de enunţuri cu referire la personajul Maitreyi din romanul
omonim, scris de Mircea Eliade (Maitreyi, dacă ar fi o floare, ar fi ..., dacă
ar fi o pasăre, ar fi ..., dacă ar fi o culoare, ar fi ...). 3-4 elevi şi-au
prezentat opiniile, fiecare dintre ei alegând flori şi culori diferite pentru a
identifica acest personaj; scopul exerciţiului a fost de a observa
complexitatea şi sensibilitatea acestui personaj feminin. Această discuţie a
permis trecerea la următorul moment al lecţiei, anunţarea activităţii de
astăzi: Diversitate culturală
în romanul Maitreyi, de
Mircea Eliade.
Elevii primesc fişele de lucru; în prima
parte a activităţii este analizat şi caracterizat personajul Maitreyi, iar
partea a doua a activităţii a urmărit o dezbatere pe marginea diferenţelor, dar
şi a asemănărilor dintre europeni şi indieni, pornind de la romanul analizat la
clasă.
Pentru obţinerea performanţei, elevii sunt
solicitaţi să identifice statutul social, psihologic şi moral al personajelor
Allan şi Maitreyi, urmărind o structură din fişa de lucru.
Asigurarea
feed-back-ului se realizează prin exprimarea opiniei cu
privire la diferenţele de mentalitate dintre Allan şi Maitreyi, având în vedere
perspectiva pe care o are fiecare asupra iubirii.
Produse finale realizate
de elevi: - fişa de lucru pe care au completat-o de-a lungul
activităţii;
Planşa
cu informaţii despre cultura şi civilizaţia indiană.
Evaluare: plecând
de la cele discutate în clasă, elevii şi-au exprimat opiniile cu privire la
diferenţele culturale dintre europeni şi indieni, cu trimitere şi la
informaţiile pe care ei le-au căutat şi sintetizat într-o planşă despre cultura
şi civilizaţia indiană.
Moment
de reflexie (concluziile profesorului): activitate a oferit un
bun prilej pentru elevi de a se informa despre alte culturi şi civilizaţii,
textul-suport reprezentând, pe de-o parte un univers ficţional exotic şi
atractiv, cu o problematică mereu actuală, iar pe de altă parte, o oportunitate
de a descoperi diversitatea culturală şi complexitatea sufletelor îndrăgostite.
Imagini: