„PARTICIPATIVE CULTURE” –
THE WAY TO BE A EUROPEAN ACTIVE
CITIZEN
(ACTCITY)
ERASMUS+
(PARTENERIAT STRATEGIC ÎNTRE ŞCOLI - K2)
2015-2017
Tema: Socializare şi
coeziune – în scop constructiv
Profesori: Ionescu Daniela, Oprea
Diana, Nae Laura
Clasa: a IX-a B, a XI-a A, a XII-a C, a XII-a E
Obiective:
- cresterea
gradului de coeziune a grupului prin centrarea pe o sarcina comuna,
- dezvoltarea
comunicarii verbale si nonverbale,
- stimularea
creativitatii si spontaneitatii.
Materiale
didactice folosite: calculatorul, videoproiectorul, ghem
de sfoară
Momentele
lecţiei: Captarea atenţiei s-a realizat prin realizarea
unui joc de spargere a ghetii, de catre doamna profesoara Nae Laura. Elevii au
fost asezati in semicerc si au ”invatat” sa numere pana la 9. Regula jocului
consta in faptul ca, la 3, 6 si 9 elevii nu trebuiau sa rosteasca cifra, ci sa
bata din palme. Prin acest exercitiu copiii au devenit mai apropiati si
mai dornici de a fi impreuna si a lucra impreuna.
In continuare doamna profesoara
Diana Oprea a plasat un ghem de sfoara in mijloc si a
invitat fiecare elev in parte sa dea ghemul unui coleg care i-a atras atentia
in timpul activitatilor desfasurate in cadrul proiectului, mentionand ce anume
i-a placut in interactiunea cu acesta. Fiecare elev a pastrat un capat al
firului, astfel formandu-se o retea de sfoara intre ei. In timpul activitatii,
elevii au fost incurajati sa precizeze de ce le-a placut acea caracteristica a
colegului sau daca au identificat lucruri comune cu acesta.
Dupa ce fiecare a vorbit, dialogul a
continuat prin intrebari de tipul: Ce vedeti? Ce reprezinta aceasta retea si
cum a fost ea creata? Care sunt punctele care se suprapun? Ce se întâmplă când
unul dintre colegi lasa sfoara jos sau trage mai tare de aceasta? Dialogul a
fost construit pe baza a ceea ce elevii
au exprimat si impartasit. S-au evidentiat anumite aspecte din dialogul lor,
ajutandu-i sa reflecteze la urmatoarele aspecte: deși venim din diferite medii,
clase și cu un nivel al educatiei distinct, toți suntem inter-conectati, in
ciuda diferentelor dintre noi, ar trebui să invatam sa ne respectam și să ne
apreciem unul pe celalalt, identitățile noastre - Cine suntem - sunt formate
prin relații și experiențe cu alții, atitudinea fata de cei din jur ne
defineste.
D-na profesor Ionescu Daniela a
subliniat obiectivele proiectului ACTCITY, a explicat din nou elevilor
conceptul de cultură participatiă și a anunțat care sunt activitatile
non-formale din cadrul proiectului, in semestrul al II-lea.
Produse
finale realizate de elevi: -
Evaluare:
Moment de reflexie (concluziile profesorului): activitatea
a oferit un bun prilej pentru elevi, de a întări necesitatea de comunicare,
învăţare împreună şi luarea deciziilor în comun. Jocurile de colaborare pot susţine efortul de realizarea
sarcinilor de serviciu, de îndeplinirea scopului lucrativ al grupului, pot
permite experimentarea şi însuşirea unor deprinderi necunoscute, fără pericolul
pedepsei, ruşinii, respingerii. Ele devin mijloace relevante şi puternice
pentru: spargerea barierelor dintre indivizi, concentrarea atenţiei, asigurarea
implicării tuturor membrilor grupului, creşterea randamentului activităţii
colective.
Jocurile trebuie folosite pentru
crearea unui simţ al scopului comun, pasiunii pentru acţiune practică şi
recunoaşterii posibilităţilor existente.
Imagini: