„PARTICIPATIVE CULTURE” – THE
WAY TO BE A EUROPEAN ACTIVE CITIZEN
(ACTCITY)
ERASMUS+
(PARTENERIAT STRATEGIC ÎNTRE ȘCOLI - K2)
2015 – 2017
LECŢIE INTEGRATĂ ÎN CURRICULUM
PROIECT DIDACTIC
TEMA:
Negarea drepturilor
si libertatilor fundamentale ale omului in perioada comunista
DISCIPLINA:
Consiliere si orientare personala
PROFESOR:
Duta Marius, Stancescu Mihaela
CLASA:
a X-a A, a XI a E si a XI a C
DURATA:
2h30
OBIECTIVE:
-
Constientizarea valorii
drepturilor omului in intreaga lume
-
Imbunatatirea cunostintelor
legate de ideologia regimului comunist
-
Sensibilizarea elevilor
catre muzica clasica
MATERIALE
DIDACTICE FOLOSITE:
-
Calculator,
videoproiector, filmul „Le Concert”(2009) - regizor Radu Mihaileanu
MOMENTELE
LECŢIEI:
Inainte de proiectarea
filmului, elevii au fost invitati sa impartaseasca din cunostintele lor legate
de perioada comunista in Romania. Cele mai multe dintre interventiile lor au
vizat lipsurile materiale indurate de populatie in acea perioada, existand
totusi si opinii favorabile regimului in comparatie cu societatea de astazi.
Toti elevii au marturisit insa ca impresiile lor legate de comunism sunt
indeosebi transmise in mod subiectiv in familie, din povestirile parintilor si
ale bunicilor si nu au la baza cercetarea proprie, prin consultarea cartilor/
revistelor de istorie sau documentare.
A urmat
proiectarea filmului „Le Concert” realizat de regizorul francez de origine
romana, Radu Mihaileanu, o poveste comico-dramatica al carei protagonist, un
dirijor rus celebru al teatrului Bolsoi este degradat deoarece refuza, ca la
ordinele Partidului, sa ii inlature din orchestra pe muzicienii evrei. Filmul a
fost intrerupt in anumite momente, pentru punctarea unor elemente si
detalii-cheie, necesare pentru o intelegere mai buna a regimului perioadei
respective.
Dupa vizionare,
elevi au fost provocati la o noua discutie, pentru a verifica impresiile lor
legate de destinul personajelor, de modul in care acestea au fost influentate
de ideologia comunista si, mai ales, de efectele acesteia asupra vietii
profesionale si personale a personajelor. Facand o paralela cu societatea
actuala si cu drepturile de care ne bucuram noi, in democratie, elevii au
inteles ca suntem privilegiati deoarece ni se respecta libertatea de expresie,
iar discriminarea rasiala este condamnata si combatuta.
MOMENT
DE REFLEXIE (concluziile profesorului):
Feedback-ul oferit
de catre elevi a fost unul in intregime pozitiv, elevii marturisind ca au fost
impresionati atat de povestea centrala cat si de momentele muzicale. Totusi, au
fost si elevi care au recunoscut ca le este greu sa faca diferenta intre poveste
–fictiune si faptul ca aceasta are la baza o poveste reala, ca au existat
perioade cand cetatenii au fost oprimati in baza convingerilor politice. Pentru
ca subiectul filmului le-a ridicat mai multe semne de intrebare in legatura cu epoca
comunista, elevii si-au manifestat interesul de a continua discutiile in cadrul
orelor de istorie.