„PARTICIPATIVE CULTURE” – THE WAY TO BE A EUROPEAN
ACTIVE CITIZEN
(ACTCITY)
ERASMUS+
(PARTENERIAT STRATEGIC ÎNTRE ȘCOLI - K2)
2015 – 2017
LECŢIE
INTEGRATĂ ÎN CURRICULUM
PROIECT
DIDACTIC
TEMA:
MOTOARELE TERMICE ÎN CONDIȚIILE DEZVOLTĂRII DURABILE
DISCIPLINA:
FIZICĂ
PROFESOR:
ALDESCU MIOARA
CLASA:
a X-a C
OBIECTIVE:
- Înțelegerea
conceptelor de dezvoltare durabilă
și cetățenie activă;
- Identificarea
factorilor poluanți în construcția și funcționarea motoarelor termice;
- Găsirea de
modalități de reducere a efectelor nocive produse de motoarele termice
asupra mediului;
- Internalizarea
necesității adoptării unui comportament cetățenesc activ.
MATERIALE
DIDACTICE FOLOSITE: calculator, videoproiector, coli.
MOMENTELE
LECŢIEI:
- Prin brainstorming
am solicitat elevilor să spună ce cred ei că reprezintă conceptele de dezvoltare durabilă și cetățenie activă.
- Elevii au prezentat
diverși factori poluanți în construcția și funcționarea motoarelor
termice. Câțiva elevi au folosit calculatorul conectat la Internet pentru
a găsi mai multe informații și le-au prezentat colegilor folosind
videoproiectorul.
- Pentru fiecare
factor poluant elevii au încercat să găsească modalități de
reducere/eliminare a efectelor nocive produse de motoarele termice asupra
mediului înconjurător.
- Grupe formate de 3-4
elevi au realizat afișe cu scopul de a conștientiza pericolele poluării de
către cetățeni și pentru a transmite un îndemn pentru a acționa în acest
scop.
PRODUSE
FINALE REALIZATE DE ELEVI: afișe cu desene și îndemnuri privind protecția mediului,
dezvoltare durabilă, comportament activ cetățenesc.
EVALUARE:
observare directă pe tot parcursul activității.
MOMENT
DE REFLEXIE (concluziile profesorului): desfășurarea unei astfel de activități
a fost foarte bine primită de către elevi. Utilizând în mai mare măsură
tehnologia IT pentru a găsi și a prezenta informații care, la prima vedere, nu
ar avea legătură cu temele abordate la disciplina fizică, a condus la un
interes sporit al elevilor pentru lecție. De asemenea, utilizarea termenilor
specifici altor discipline în cadrul lecției de fizică, consider că este un
câștig pentru elevi, contribuind la formarea competențelor transversale
(contribuție importantă dacă ne gândim la accentul care se pune de obicei pe
acest aspect în cadrul lecțiilor obișnuite). Deprinderea de a acționa ca un
cetățean activ nu se dobândește ușor la români, de aceea fiecare pas în acest
scop este bine-venit.
IMAGINI