„PARTICIPATIVE CULTURE” – THE WAY TO BE A EUROPEAN
ACTIVE CITIZEN
(ACTCITY)
ERASMUS+
(PARTENERIAT STRATEGIC ÎNTRE ȘCOLI - K2)
2015 – 2017
LECŢIE
INTEGRATĂ ÎN CURRICULUM
PROIECT
DIDACTIC
TEMA:
Cetatenie versus consumerism in viata de zi cu zi
DISCIPLINA:
Consiliere
si orientare/ Lb. franceza
PROFESOR:
Stancescu
Mihaela
CLASA:
a
XI-a E
OBIECTIVE:
-
Intelegerea
conceptelor de consumerism si cetatenie
-
Constientizarea
influentei pe care mass media o exercita asupra cetatenilor
-
Incurajarea
elevilor de a reflecta in mod critic asupra documentarului prezentat in timpul
discutiilor de grup
-
Incurajarea
elevilor de a intreprinde o scurta cercetare a reclamelor difuzate pe posturile
de televiziune romanesti
-
Dezvoltarea
si exprimarea unui punct de vedere critic si independent legat de informatiile
furnizate in video
-
Conceperea,
in grupe de catre 4 elevi, a unei reclame in limba franceza, respectand anumite
criterii
MATERIALE
DIDACTICE FOLOSITE:
-
Calculator
-
Videoproiector
-
Chestionare
-
Documentarul „Killing Us Softly 4-
Advertising’s Image of Women”
MOMENTELE
LECŢIEI:
Lectia „Cetatenie vs. consumerism” a fost derulata
pe parcursul a 3 ore de curs si a fost impartita in urmatoarele etape:
I. Discutii inainte de vizionare
II. Vizionarea documentarului Killing Us Sofltly 4 -
Advertising’s Image of Women
III. Discutii post vizionare, aplicare chestionare
IV. Producerea unei reclame in limba franceza
Lectia
a debutat cu intrebari adresate elevilor pe marginea termenilor „cetatenie” si
„consumerism”. Dupa ce au fost definite cele doua concepte, elevii au fost
invitati sa reflecteze asupra reclamelor prezentate in mass media (limbaj,
stereotipuri, portretizarea femeilor etc), a influentei pe care reclamele o au
asupra cetateanului consumator. In urma acestor discutii, elevii au
concluzionat ca sunt, intr-adevar, expusi unui numar mare de reclame in fiecare
zi (televizor, radio, panouri publicitare, reviste etc), dar ca reusesc sa faca
abstractie de ele, acestea neavand o influenta deosebita asupra alegerilor lor
in calitate de consumatori.
Elevii
au fost rugati sa retina aceste aspecte exprimate de ei, vizionand apoi
documentarul Killing Us Soflty 4 –
Advertising’s Image of Women, de Jane Kilbourne. Vizionarea a fost
intrerupta in diferite momente, pentru a verifica gradul de intelegere al
elevilor in legatura cu anumite aspecte ale discutiei.
In
ora urmatoare, elevii au primit un chestionar cu intrebari deschise in care au
fost invitati sa isi exprime punctul de vedere in legatura cu gradul de
responsabilitate al firmelor de publicitate fata de societate, in legatura cu
conceptul de „consumator constient”,
relatia dintre cetatenism si consumatorism. In urma raspunsurilor date de ei,
elevii si-au corectat afirmatiile din prima ora de curs, admitand ca reclamele
ce ne inconjoara, mesajele transmise de ele sunt foarte puternice si ne
afecteaza pe fiecare, intr-un mod mult mai pregnant decat am crede. Elevii au
concluzionat ca mesajele transmise de societate au un rol covarsitor in
modelarea caracterului tinerilor, de aceea firmele de publicitate au o responsabilitate
extrem de importanta fata de cetatenii consumatori.
PRODUSE
FINALE REALIZATE DE ELEVI:
-
Cercetare intreprinsa de elevi pe marginea
identificarii in reclamele romanesti a unor stereotipurilor de gen
-
Conceperea unei reclame, in limba
franceza, care sa respecte integritatea cetatenilor si care sa evite
stereotipurile de gen
EVALUARE:
-
Chestionare – intrebari cu raspuns deschis
-
Observarea directa pe parcursul celor trei
ore de curs
-
Evaluarea unei reclame in limba franceza,
realizata in grupe de cate 4 elevi, in baza anumitor criterii (originalitatea
produsului promovat, respectul fata de consumator, fair-play-ul datelor
furnizate despre produs, calitatea exprimarii in limba franceza).
MOMENT
DE REFLEXIE (concluziile profesorului):
Acest
subiect a fost foarte bine primit de elevi deoarece contine elemente ale vietii
de zi cu zi in care ei se regasesc. Documentarul a exprimat o parte din grijile
si temerile care preocupa si afecteaza majoritatea adolescentilor, ridicand problema
aspectului fizic, a presiunii legate de infatisare, de conceptul de frumusete pe care il transmite
mass media si a dorintei naturale de a placea grupului de prieteni.
Consider
ca abordarea acestui material a fost binevenita in randul elevilor, fiind un
prilej de incurajare pentru tineri sa reflecteze, sa isi puna intrebari, sa
formuleze un punct de vedere critic. In acelasi timp, a fost un mijloc de sustinere,
de incurajare, de exprimare a ideii ca noi, adultii, intelegem transformarile
prin care ei trec, presiunea imensa pe care o pune societatea pe umerii lor,
incercarile de manipulare in scopul cresterii profiturilor. Elevii au
concluzionat faptul ca schimbarea depinde numai de reactia societatii din care
fac si ei parte si ca varsta nu ii impiedica sa aiba un punct de vedere si sa
ia masuri atunci cand exista lucruri care ii nemultumesc. In plus, crearea unei
reclame in limba franceza le-a dat ocazia elevilor de a-si exersa atat
creativitatea cat si cunostintele de limba franceza, aceasta tema de grup fiind
realizata cu succes.
IMAGINI
No comments:
Post a Comment