Monday, March 7, 2016

„PARTICIPATIVE CULTURE” – THE WAY TO BE A EUROPEAN ACTIVE CITIZEN
 (ACTCITY)
ERASMUS+
(PARTENERIAT STRATEGIC ÎNTRE ȘCOLI - K2)
2015  –  2017


LECŢIE INTEGRATĂ ÎN CURRICULUM
PROIECT DIDACTIC

TEMA: Cetatenie versus consumerism in viata de zi cu zi
DISCIPLINA: Consiliere si orientare/ Lb. franceza
PROFESOR: Stancescu Mihaela
CLASA: a XI-a E
OBIECTIVE:

-          Intelegerea conceptelor de consumerism si cetatenie
-          Constientizarea influentei pe care mass media o exercita asupra cetatenilor
-          Incurajarea elevilor de a reflecta in mod critic asupra documentarului prezentat in timpul discutiilor de grup
-          Incurajarea elevilor de a intreprinde o scurta cercetare a reclamelor difuzate pe posturile de televiziune romanesti
-          Dezvoltarea si exprimarea unui punct de vedere critic si independent legat de informatiile furnizate in video
-          Conceperea, in grupe de catre 4 elevi, a unei reclame in limba franceza, respectand anumite criterii




MATERIALE DIDACTICE FOLOSITE:
-          Calculator
-          Videoproiector
-          Chestionare
-          Documentarul „Killing Us Softly 4- Advertising’s Image of Women”


MOMENTELE LECŢIEI:
Lectia „Cetatenie vs. consumerism” a fost derulata pe parcursul a 3 ore de curs si a fost impartita in urmatoarele etape:
I. Discutii inainte de vizionare
II. Vizionarea documentarului Killing Us Sofltly 4 - Advertising’s Image of Women
III. Discutii post vizionare, aplicare chestionare
IV. Producerea unei reclame in limba franceza

Lectia a debutat cu intrebari adresate elevilor pe marginea termenilor „cetatenie” si „consumerism”. Dupa ce au fost definite cele doua concepte, elevii au fost invitati sa reflecteze asupra reclamelor prezentate in mass media (limbaj, stereotipuri, portretizarea femeilor etc), a influentei pe care reclamele o au asupra cetateanului consumator. In urma acestor discutii, elevii au concluzionat ca sunt, intr-adevar, expusi unui numar mare de reclame in fiecare zi (televizor, radio, panouri publicitare, reviste etc), dar ca reusesc sa faca abstractie de ele, acestea neavand o influenta deosebita asupra alegerilor lor in calitate de consumatori.
Elevii au fost rugati sa retina aceste aspecte exprimate de ei, vizionand apoi documentarul Killing Us Soflty 4 – Advertising’s Image of Women, de Jane Kilbourne. Vizionarea a fost intrerupta in diferite momente, pentru a verifica gradul de intelegere al elevilor in legatura cu anumite aspecte ale discutiei.
In ora urmatoare, elevii au primit un chestionar cu intrebari deschise in care au fost invitati sa isi exprime punctul de vedere in legatura cu gradul de responsabilitate al firmelor de publicitate fata de societate, in legatura cu conceptul de „consumator constient”, relatia dintre cetatenism si consumatorism. In urma raspunsurilor date de ei, elevii si-au corectat afirmatiile din prima ora de curs, admitand ca reclamele ce ne inconjoara, mesajele transmise de ele sunt foarte puternice si ne afecteaza pe fiecare, intr-un mod mult mai pregnant decat am crede. Elevii au concluzionat ca mesajele transmise de societate au un rol covarsitor in modelarea caracterului tinerilor, de aceea firmele de publicitate au o responsabilitate extrem de importanta fata de cetatenii consumatori.

PRODUSE FINALE REALIZATE DE ELEVI:
-          Cercetare intreprinsa de elevi pe marginea identificarii in reclamele romanesti a unor stereotipurilor de gen
-          Conceperea unei reclame, in limba franceza, care sa respecte integritatea cetatenilor si care sa evite stereotipurile de gen

EVALUARE:
-          Chestionare – intrebari cu raspuns deschis
-          Observarea directa pe parcursul celor trei ore de curs
-          Evaluarea unei reclame in limba franceza, realizata in grupe de cate 4 elevi, in baza anumitor criterii (originalitatea produsului promovat, respectul fata de consumator, fair-play-ul datelor furnizate despre produs, calitatea exprimarii in limba franceza).

MOMENT DE REFLEXIE (concluziile profesorului):

Acest subiect a fost foarte bine primit de elevi deoarece contine elemente ale vietii de zi cu zi in care ei se regasesc. Documentarul a exprimat o parte din grijile si temerile care preocupa si afecteaza majoritatea adolescentilor, ridicand problema aspectului fizic, a presiunii legate de infatisare,  de conceptul de frumusete pe care il transmite mass media si a dorintei naturale de a placea grupului de prieteni.  
Consider ca abordarea acestui material a fost binevenita in randul elevilor, fiind un prilej de incurajare pentru tineri sa reflecteze, sa isi puna intrebari, sa formuleze un punct de vedere critic. In acelasi timp, a fost un mijloc de sustinere, de incurajare, de exprimare a ideii ca noi, adultii, intelegem transformarile prin care ei trec, presiunea imensa pe care o pune societatea pe umerii lor, incercarile de manipulare in scopul cresterii profiturilor. Elevii au concluzionat faptul ca schimbarea depinde numai de reactia societatii din care fac si ei parte si ca varsta nu ii impiedica sa aiba un punct de vedere si sa ia masuri atunci cand exista lucruri care ii nemultumesc. In plus, crearea unei reclame in limba franceza le-a dat ocazia elevilor de a-si exersa atat creativitatea cat si cunostintele de limba franceza, aceasta tema de grup fiind realizata  cu succes.

IMAGINI





No comments:

Post a Comment